top of page
Speiderstevne.jpg

Konseptet

Kalender med et lokalt historisk bilde på hvert månedsark engasjerer lokalsamfunnet på en positiv måte. Et lettsolgt produkt med et betydelig inntjeningspotensial.

​

Lionskalenderen skaper engasjement hos kalenderkjøpere, men også blant andre aktører. Flere av «kalenderklubbene» samarbeider med lokale museer, historielag og andre som kan være kilde til bilder og historiske beskrivelser. Slik engasjerer kalenderen bredt – også hos sponsorer og lokale media. Sponsorinntektene dekker forutsetningsvis kostnadene ved produksjon. Salget gir derfor nettoinntekt – fra først solgte lionskalender.

Konseptet
Juni.jpg

Produktet

Kalenderen er i A3 størrelse med spiralinnbinding i topp med oppheng. Den har et lokalt historisk bilde på hvert månedsblad. Størrelse for bilde er 27,2x20,5 cm. Billedteksten er gjerne en god og fyldig beskrivelse av historiske forhold knyttet til bildet. Bruk en kort og beskrivende tittel over hver billedtekst – og årstallet eller ca. årstallet da bildet ble tatt.

​

Motivet er gjenkjennelig og et typisk minne for mange i lokalsamfunnet. De som ikke har en direkte relasjon til bildet, vil ofte likevel synes det er interessent å bli kjent med forhold i lokalsamfunnet som de ikke visste så mye om i utgangspunktet.

​

Kalendariet er stort og «romslig». Mange bruker derfor kalenderen som en «sjuende sans» der de noterer ting som de skal huske på angitte dager og datoer. Klubbene benytter også muligheten til å merke av egne aktivitetsdatoer som f.eks. Røde Fjær eller andre større nasjonale aktiviteter, men også lokale arrangementer som f.eks. et årlig loppemarked, aktivitetsdag for funksjonshemmede og andre lionsaktiviteter.

​

På venstre side av kalendariet og på bunnmargen er det plass til sponsorlogoer. Klubbene erfarer at sponsorene er positive til prosjektet og at det vanligvis går greit å selge sponsorannonser.

 

Nede til venstre på hvert kalenderblad er det et lite sitat. Månedens «visdomsord». 

Økonomi

De fleste klubbene selger alle kalenderne selv. Salgsprisen pr. kalender kan feks. være 100 kr eller mer. Men noen engasjerer også en lokal idrettsklubb eller andre foreninger som da får provisjon – f.eks. 50 kr – av hver kalender som de selger. På denne måten støtter lionsklubben også opp om en annen lokal forening. Slik bygges det gode relasjoner mellom ulike foreninger lokalt – og kalenderen får større spredning og blir bedre kjent.

​

Det kommuniseres tydelig at alle inntektene går til et lokalt humanitært eller kulturelt formål – som gjerne kan være øremerket og som er noe lokalsamfunnet kan identifisere seg med. Med dette øker engasjementet både blant kalenderkjøpere og sponsorer. Øremerking varierer fra år til år. De ulike innsamlingsformålene vil ha sine ildsjeler og som dermed gjerne fremsnakker, ‘heier’ på og støtter innsamlingen til «deres formål». 

 

Eksempler kan være midler til nytt lysanlegg eller lydstudio i den lokale ungdomsklubben, nye instrumenter til musikkorpset, reise for 10-klassingene med De hvite bussene til Auschwitz, mimrepark ved sykehjemmet, bidrag til ny minibuss for handikaptransport i kommunen osv. Her er det kun fantasien som setter grenser. Formålene har det til felles at de engasjerer lokalmiljøet. Når det ikke er aktuelt med et bestemt formål, kan teksten f.eks. være: «Innsamling til Lions’ sitt arbeid i lokalmiljøet». Altså går pengene da til aktivitetskassa i klubben.​

 

Gjennomsnittlig inntekt av kalendersalget per klubb (for de klubbene som nå deltar i prosjektet) er ca. 190.000 kr. Kalenderen får mye positiv oppmerksomhet, er lettsolgt og er en ypperlig markedsføringsplattform for den lokale lionsklubben. er lettsolgt.

​

Tallen og eksemplene for inntjening er ikke inkludert MVA. Her er det ulike måter. I noen tilfeller skal ikke MVA beregnes, mens i andre tilfeller må dette hensyntas.

 

Se regler for MVA-kompensasjon. 

Lise Aarsby.JPG

Markedsføre og selge kalenderen

Etter de første par årene begynner konseptet og produktet å bli etablert. Kalenderkjøpere og sponsorer har fått en positiv erfaring og et godt forhold til kalenderen. 

 

Særlig det første året, da kalenderen introduseres, er det naturligvis viktig å lansere og markedsføre kalenderen og prosjektet. Her kan lokalpressen være nyttig – lokalavis og eventuelt nærradio. Det kan også være aktuelt å benytte plakater – eller kanskje også en brosjyre i postkassene til alle eller deler av kommunen. Det finnes mange måter å gjøre kalenderen kjent på. 

 

Markedsføringskostnader kan også kalkuleres inn i sponsorinntektene. Dette vil påvirke ambisjonene for sponsorsalget – når det gjelder prissetting og mål om antall sponsorer pr side. Også når det gjelder valg av markeds- og salgsstrategier og virkemidler er det igjen bare fantasien som setter grenser.

 

Kan hende det er en god strategi det første året å starte med en salgspris på Kr.100 pr. kalender? Og så kan prisen eventuelt settes opp etter to-tre år når produktet er kjent, og når det er godt etablert? Denne salgsprisen – altså Kr. 100 – var prisen som LC Vestre Toten hadde ved lansering i 1992. Dette ble endret til Kr.150 så sent som i 2021. Nå har flere klubber en denne prisen. For LC Vestre Toten ble kalendersalget en suksess allerede det første året.

 

Kalenderen selges på flere måter: 

  • Spesielt det første året gir nok ‘dørsalg’ det beste resultatet. På denne måten blir kalenderen introdusert hjemme hos folk og som slik får et forhold til den. 

  • Det kan også være en fin mulighet å introdusere kalenderen ved å ha en salgsstand på et kjøpesenter, bensinstasjon, nærbutikk e.l. Etter hvert som kalenderen blir kjent og etterspurt, kan den også legges ut for på slike steder. Erfaringene er at stadig mer av salget skjer på denne måten – altså som «selvbetjening». 

  • Men de fleste klubbene fortsetter i ulik grad med dørsalget – alt etter hva medlemmene selv ønsker. Det har vist seg at mange medlemmer opplever dette som en fin førjulstradisjon og derfor velger denne salgsmåten. Folk er som regel positive og imøtekommende når de får kalenderselgere på døra. 

  • En annen måte er som nevnt å «alliere» seg med et idrettslag eller en annen ideell forening som kan selge til familie og venner eller drive aktivt dørsalg mot at de f.eks. får 50 kr. pr kalender. På denne måten synliggjøres det at overskuddet går til lokale humanitære og kulturelle formål. 

Produktet
Økonomi
Markedsføre og selge kalenderen

Sponsorer

Når næringslivet sponser lokale foreninger, vurder de nok ofte sponsorverdien som lav. Men de fleste har et ønske om og en vilje til å støtte opp om ulike lokale tiltak. 

 

Men de fleste sponsorer vurder nok lionskalenderen med en reel sponsorverdi. Derfor er sponsorannonser til kalenderen lettere å selge. 

 

Sponsorlogoen er synlig hver dag en hel måned på kjøkkenveggen i tusen, femten hundre, et par tusen eller enda flere hjem i kommunen. Det er ikke dårlig. Og så går pengene kanskje til et øremerket lokalt formål, som mange engasjerer seg i – også sponsorer, eller mer generelt til Lions sitt humanitære arbeid lokalt. 

 

Spesielt når kalenderen lanseres og kanskje de første årene anbefales det å øremerke midlene til et godt identifiserbart lokalt formål – og som både kalenderkjøpere og sponsorer kan identifisere seg med. Dette bidrar til å skape goodwill, og det gir aktiviteten en tydelig lokal forankring og identitet.  
 

Hovedsponsor får plass på den romslige bunnmargen under kalendariet. På venstre side er det plass til 1 eller 2 – eventuelt flere sponsorlogoer. Under kapittelet «Økonomi» er det satt opp forslag til priser. Prisene bestemmes naturligvis av klubben og med hensyn til muligheter og begrensinger i eget marked. 

 

Næringsdrivende må ha en faktura inklusiv MVA. Se lenke til «Fakturere med MVA»

Mai.jpg
Sponsorer
Nov.jpg

Organisering/komitearbeid

Kalenderkomiteen har en interessant og spennende oppgave. Det skaper engasjement og entusiasme å oppleve gleden av å arbeide med et prosjekt som klubben og lokalsamfunnet har betydelig nytte og glede av. 

 

Organisering kan f.eks. være slik:

 

  • Leder

  • Billedansvarlig – samle inn bilder fra institusjoner, foreninger, privatpersoner o.a.

  • Tekstansvarlig – innhente historisk informasjon og skrive tekster til bildene.

  • Sponsoransvarlig – Selge annonser til næringslivet og eventuelt kommunen o.a.

  • Salgsansvarlig – lage en plan for introduksjon og markedsføring av kalenderne og organisering av salget.

 

Hver av de delansvarlige får med seg én eller flere medlemmer – eventuelt at dette fungerer som en underkomité.

​

​

​

Organisering/komitéarbed
Gi ei krone – eller tre!

Lions´leirsteder 

Alt ved igangsetting av kalenderprosjektet, åpnes det for en mulighet til å støtte et godt lionsformål. Her kan klubbene melde inn om de ønsker å støtte Strandenga leirsted. 

 

(Det er mulig også for andre leirsteder i Lions-regi å melde seg på denne ordningen. Send epost til arnedd@online.no).

 

Støtten blir ordet slik at det legges til 1, 2 eller 3 kroner på innkjøpsprisen – alt etter hva den enkelte klubben melder inn. Det samlede beløpet oversendes direkte til det angitte formålet fra kalenderprodusenten. Klubbene mottar takkebrev / kvittering fra driverne av leirstedet.

Lions´ leirsteder

Strandenga

Ei perle ved Mjøsa.

Den trivelige husmannsplassen på Biristrand, som eies av LC Gjøvik og LC Innlandet, er gjennom mange år utviklet til å bli et populært leirsted.

Lions Strandenga, er en koselig strandeiendom ved vakre Mjøsa. Det er overnattingsplass for 28 personer, sanitærbygg og store og fine uteområdet. Stedet har 6 kajakker, 1 kano, 2 båter og diverse annet leirutstyr. Strandenga tilbyr aktiviteter både på land og på landets største innsjø. 

Leirstedet driftes av 11 lionsklubber. Årlig gjennomføres det internasjonal ungdomsleir og en rekke andre aktiviteter – enten i regi av Lions eller andre som leier stedet for sine aktiviteter. Strandenga har kort vei til innlandsbyene og ligger sentralt til på Østlandet. 

Bilde 26.jpg
Bilde 10.jpg
DJI_012320.jpg
bottom of page